Tiedote Touhula Hirsilinnan tilanteesta

28.11.2018

Lahdessa toimivan Touhula Hirsilinnan toimintaa on arvosteltu viime päivinä voimakkaasti. Osa vanhemmista lähestyi meitä kirjeitse torstaina 22.11. ja tänään Etelä-Suomen Sanomat on kirjoittanut aiheesta.

Suhtaudumme saamaamme kritiikkiin äärimmäisen vakavasti ja olemme todella pahoillamme, että emme ole suoriutuneet vanhempien odotusten mukaisesti. Olemme ryhtyneet välittömästi toimiin tilanteen korjaamiseksi.

• Touhula Hirsilinnan johtaja vaihtuu tänään 28. marraskuuta, kun Piia-Liisa Päivinen aloittaa päiväkodin johtajana. Hän työskentelee Lahdessa myös Touhula Patoniityn ja Tonttilan johtajana.
  • Käymme palautteissa esiin nousseet yksittäiset asiat läpi päiväkodin johtajan, palvelupäällikön ja aluejohtajan kesken. Laadimme toimenpidesuunnitelman jatkoa varten.
  • Hirsilinnan henkilöstön keskuudessa on käynnistetty työyhteisön hyvinvointikysely. Kysely kestää viikon ajan ja tulemme purkamaan tulokset työyhteisön työillassa. Kyselyn avulla pystymme tarttumaan haasteisiin, jotka työyhteisö kokee ensisijaisiksi kehityskohteiksi.
  • Päiväkodin ylimääräinen vanhempainilta pidetään keskiviikkona 12.12. Tilaisuudessa on paikalla Piia-Liisa Päivinen, aluejohtaja Sari Juutilainen sekä Touhulan liiketoimintajohtaja Tapani Kyrki. Tilaisuudessa käydään läpi toimenpidesuunnitelma sekä työhyvinvointikyselyssä esiin nousseet kehityskohteet.
  • Teetämme joulukuun loppupuolella ylimääräisen asiakastyytyväisyyskyselyn Hirsilinnan asiakkaille ja seuraamme, ovatko toimenpiteet parantaneet päiväkodin arkea.

Olemme todella pahoillamme, että Touhula Hirsilinnan toiminnan laatu ei ole ollut toivotulla tasolla. Lehdessä väitettyjä lain rikkomuksia päiväkodin toiminnassa ei ole tapahtunut, vaan kasvattajia on päiväkodissa lain vaatima määrä. Sen sijaan päiväkodin työvuorosuunnittelussa on parannettavaa. Lisäksi päiväkotiin rekrytoidaan puuttuva lastentarhanopettaja.

Lisätietoja tilanteesta antaa tarvittaessa markkinointi- ja viestintäjohtaja Ossi Ahto.